Zielona Szkoła z PZS w Łoniowie
Mając na uwadze świadomość dużego znaczenia i wpływu edukacji łączącej w sobie walory społeczno – zdrowotne i dydaktyczno – wychowawczo – profilaktyczne, postanowiliśmy zorganizować w naszej szkole wyjazd na Zieloną Szkołę do Krynicy Morskiej. Taka forma pracy z uczniami umożliwia kontynuację oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych, ale za pomocą innych metod niż w szkolnej ławie.
Nie trzeba przekonywać o zaletach zajęć w terenie. Należą one do najbardziej efektywnych form empirycznego poznawania środowiska przyrodniczego i zjawisk zachodzących w naturze.
W związku z powyższym w roku szkolnym 2012/2013 po raz pierwszy uczniowie naszego gimnazjum mieli okazję uczestniczenia w wyjeździe na Zieloną Szkołę do Krynicy Morskiej.
Przygotowanie naszego wyjazdu, to przede wszystkim zaplanowanie tego, czego chcemy nauczyć, co chcemy pokazać i osiągnąć. Organizując wyjazd, uwzględniamy potrzeby i możliwości wszystkich uczestników. Spotykamy się z rodzicami, młodzież wraz z nauczycielami podejmuje działania w celu pozyskiwania dodatkowych środków finansowych.
Jest to przedsięwzięcie, które uwzględnia realizację projektów edukacyjnych, zajęcia sportowe, lekcje tematyczne; podejmujemy wiele działań z zakresu profilaktyki, zdrowia
i bezpieczeństwa. Ciekawej forma zaplanowanych zadań pomaga uczestnikom wyjazdu, ukształtować „zdrową” osobowość, umiejętność radzenia sobie z problemami i budowania pozytywnych relacji
z innymi ludźmi.
Zawsze chcemy zagospodarować wolny czas młodzieży tak, by poprzez konkretne zadania młodzi ludzie uczyli się przeżywać radość dokonując właściwych wyborów, kształtując postawy otwartości i życzliwości wobec siebie i otoczenia. Dlatego też corocznie towarzyszą nam słowa Anthonego de Mella: „Wszyscy potrzebujemy tego samego, żeby móc żyć i wzrastać. Potrzebujemy ciepła, wody i powietrza. Potrzebujemy światła, miłości, pokoju i korzystnych warunków rozwoju naszych”.
Poprzez nasze „morskie wędrówki” otwieramy okna na świat, zaspokajamy ciekawość poznawczą, uczymy trafnej obserwacji, spostrzegania i obcowania z pięknem natury, patrzenia, słuchania i myślenia…
I. 12-18 maja 2013 r. Zielona Szkoła – Krynica Morska
Realizacja treści programu edukacyjno-wychowawczego : „W zgodzie z naturą” – najważniejsze działania:
· terenowe poznawanie krajobrazu, obszarów przyrodniczych, roślinności nadmorskich terenów;
· wycieczki do pobliskich miast i miasteczek, zwiedzanie znanych miejsc historycznych:
a) Gdynia: Oceanarium w Akwarium Gdyńskim, Skwer Kościuszki, żaglowiec szkolny „Dar Pomorza”;
b) Sopot: Molo, architektura nadbrzeżnych budowli;
c) Gdańsk: Starówka, architektura miasta;
d) Sztutowo – muzeum Stutthof;
e) Malbork – Muzeum Zamkowe;
f) rejs statkiem po Zalewie Wiślanym.
· zaślubiny z morzem „Neptunalia”;
· rozgrywki sportowe, gry sprawnościowe pod hasłem „ Bądź jak mistrz sportu”;
· „Bursztynowe poszukiwania” – obserwacja wschodu słońca, poszukiwania bursztynu;
· „Piękno budzi nadzieję” – realizacja treści kampanii Zachowaj Trzeźwy Umysł;
· konkursy tematyczne: „Oryginalne pozdrowienia znad morza”, „Karykatura wychowawcy”, „Budowle z piasku”;
· przedstawienie przez uczniów projektów edukacyjnych: : „Walory przyrodnicze „Zalewu Wiślanego”, ”Czy warto odpoczywać nad polskim morzem?”, „Historia i zabytki Trójmiasta”, „Zakon Krzyżacki na ziemiach polskich”;
· spotkania podsumowujące dany dzień, ognisko integracyjne.
II. 24-31 maja 2014 r. Zielona Szkoła – Krynica Morska
Realizacja treści programu edukacyjno-wychowawczego : „Poznajemy polskie wybrzeże… – najważniejsze działania:
· terenowe poznawanie krajobrazu, obszarów przyrodniczych, roślinności nadmorskich terenów;
· poznawanie fauny i flory nadmorskiej;
· „Wpływ jodu na organizm człowieka” – kilkukilometrowy spacer wzdłuż plaży;
· Przystań rybacka – poznanie pracy rybaka;
· wycieczki do pobliskich miast i miasteczek, zwiedzanie atrakcji:
a) Sopot: Amfiteatr Opera Leśna – uczestnictwo w próbach wykonawców muzycznych TOP TRENDY 2014, spacer po sopockim molo i deptaku;
b) Gdańsk z przewodnikiem: Starówka, Archikatedra Oliwska, Park Oliwski, rejs statkiem na Westerplatte;
c) Malbork – Zamek Krzyżacki – udział w przedstawieniu „Światło i dźwięk”;
d) rejs statkiem po Zalewie Wiślanym.
· rozgrywki sportowe, zajęcia sportowo-rekreacyjne, gry sprawnościowe pod hasłem
„ W zdrowym ciele, zdrowy duch;
· „Bursztynowe poszukiwania” – obserwacja wschodu słońca, poszukiwania bursztynu;
· „Nie przegraj życia” – realizacja treści kampanii Zachowaj Trzeźwy Umysł;
· „Emocje pod kontrolą” – pogadanka profilaktyczna;
· konkursy tematyczne: „Serduszko dla mamy”, „Pozdrowienia znad morza”;
· spotkania podsumowujące dany dzień, ognisko integracyjne.
III. 23-30 maja 2015 r. Zielona Szkoła – Krynica Morska
Realizacja treści programu edukacyjno-wychowawczego : „Morskie wędrówki” – najważniejsze działania:
· warsztaty z ekologii – wycieczka na Wielbłądzi Garb – poszukiwanie stanowisk roślinności endemicznej;
· warsztaty bursztynowe „Błękit Bałtyku, Blask Bursztynu” – połów bursztynu, jego historia
i zastosowanie na przestrzeni wieków. Nocny połów bursztynów;
· wycieczki do pobliskich miast i miasteczek, zwiedzanie atrakcji:
· Sopot: Amfiteatr Opera Leśna – uczestnictwo w próbach wykonawców muzycznych SuperHit 2015, spacer po sopockim molo, ulicą Monte Cassino;
· Gdańsk – wycieczka z przewodnikiem, Stocznia Gdańska, rejs statkiem na Westerplatte;
· Malbork – Zamek Krzyżacki – nocne zwiedzanie „Poznaj zamek w nocnym świetle…”;
· rejs statkiem do Flomborka: Muzeum Mikołaja Kopernika, Wieża Wodna, koncert organowy
w Katedrze Archidiecezji Warmińskiej;
· zaślubiny z morzem „Neptunalia”;
· turnieje sportowe, gry sprawnościowe, terenowe pod hasłem „ Żyję zdrowo”;
· „Poszukiwania morskich skarbów” – obserwacja wschodu słońca, poszukiwania bursztynu;
· „Co dwie głowy, to nie jedna”, „Razem lepiej” – realizacja treści kampanii Zachowaj Trzeźwy Umysł;
· „Z bezpieczeństwem na Ty”, „Emocje pod kontrolą” – pogadanki profilaktyczne;
· przedstawienie przez uczniów projektów edukacyjnych: „Krynica Morska i okolice”, „Trójmiasto-wizytówką polskiego wybrzeża”, „Nasze Morze Bałtyckie”;
· spotkania podsumowujące dany dzień, ognisko integracyjne.
Realizacja przedsięwzięcia jest doskonałą okazją do integracji całego zespołu, sprzyja wytworzeniu korzystnych relacji nauczyciel – uczeń, a wychowawcom daje możliwość głębszego, bardziej wszechstronnego poznania swoich wychowanków, ich zainteresowań, umiejętności, zdolności, predyspozycji czy też problemów. Przede wszystkim oderwanie od systemu klasowego umożliwia nauczycielom – wychowawcom poznanie uczniów w sytuacjach pozaszkolnych, sprzyja ich otwartości, budowaniu wzajemnego zaufania i relacji.
Nauczyciele, jako organizatorzy, stale poszukują coraz to nowych, skuteczniejszych metod aktywizujących uczniów do działania, wyzwalając u nich motywację do uczenia się w każdych warunkach.
Ciekawa tematyka, różnorodność zadań i działań, działalność praktyczna, wspólnie spędzony czas, liczne atrakcje oraz kreatywność i chęć działania powodują, że nasze wyjazdy corocznie cieszą się dużym zainteresowaniem i popularnością w środowisku szkolnym i lokalnym. Dla wielu naszych uczniów uczestnictwo w Zielonej Szkole jest spełnieniem marzeń i może jedyną szansą wyjazdu nad polskie morze.
Wioletta Klimkiewicz
Anna Kucwaj
PZS w Łoniowie